19:40 | شنبه 15 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
بدبینی عضو مجمع تشخیص مصلحت به آینده FATF / به نفع مردم نیست

1399/10/17 11:30

بدبینی عضو مجمع تشخیص مصلحت به آینده FATF / به نفع مردم نیست

نماد برتر- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام اینکه FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام رأی نمی‌آورد، گفت: این لوایح گشایشی ایجاد نمی‌کند و به مصلحت مردم نیست.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، احمد توکلی در دومین جلسه بررسی ابهامات FATF در دانشگاه علامه طباطبائی گفت: پذیرش FATF و امضای برجام مشروط به این است که مصالح ملت حفظ شود. باید براساس شواهد و قرائن تصمیم بگیریم. اگر ثابت شود تصویب این لوایح وضع مردم را بهتر می‌کند، رأی می‌دهیم اما چون این شرط محقق نیست با تصویب این لوایح مخالف هستم.


 


وی افزود: وظیفه‌ شورای نگهبان این است که وقتی قانونی را بررسی می‌کند ببیند قانون اساسی و احکام اسلامی را نقض می‌کند یا خیر. این قاعده یکی از اصول محکم سیاست خارجی اسلامی است. حتی کشورهای غیر مسلمان هم این قانون را دارند و با این کار از استقلال دفاع می‌کنند. نمی‌شود یک نهاد بین‌المللی به لحاظ اقتصادی و سیاسی بر ایران مسلط شود. این برای عزت ملی خطرناک و مضر است.


 


این مقام مسئول ادامه داد: وقتی شورای نگهبان لوایح را نپذیرد به مجلس بر می گردد و به کمیسیون ارجاع می‌شود. نماینده شورای نگهبان با نگاه کارشناسی در کمیسیون حضور پیدا می‌کند. در نهایت دوباره در صحن مجلس رأی گرفته می‌شود و به شورای نگهبان برمی‌گردد. در همه جای دنیا رویه این است، در آمریکا هم دیوان عالی قضات این کار را انجام می‌دهد.


 


توکلی گفت: FATF به نفع مردم نیست. این لوایح گشایشی ایجاد نمی‌کند و موارد جدیدی را مطرح می‌کنند در همین نشست اخیر می‌خواستند درباره‌ مسائل موشکی بحث کنند. مبارزه با پولشویی در جهان چه ربطی به برنامه موشکی دارد؟


 


وی افزود: قبلا هم اعلام کردم این لوایح در مجمع رأی نمی‌آورد. دو سوم اعضا با تصویب این لوایح مخالف بودند. طبق آیین‌نامه وقتی موعد رسیدگی به این لوایح تمام شود از دستور مجمع خارج و نظر قانونی شورای نگهبان حاکم می‌شود نه نظر مصلحتی. حسن روحانی از مقام معظم رهبری اجازه گرفت این آیین‌نامه را نادیده بگیرند و دوباره لوایح CFT و پالرمو بررسی شود با این استدلال که شرایط عوض شده ولی باز هم می‌گویم با همین شرایط هم دو سوم اعضاء به آن رأی نمی‌دهند.

برچسب ها:

FATF