16:33 | سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
احتمال عرضه ثانویه سهام آرامکو در صورت مساعد بودن شرایط بازار

1399/11/11 12:05

ولیعهد عربستان خبر داد:

احتمال عرضه ثانویه سهام آرامکو در صورت مساعد بودن شرایط بازار

نماد برتر- ولیعهد عربستان گفت: در سال‌های آینده سهام بیشتری از آرامکو در صورت مساعد بودن شرایط بازار، عرضه و منابع حاصل به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی منتقل خواهد شد.


به گزارش پایگاه خبری نماد برتر به نقل از رویترز، محمد بن سلمان در کنفرانس سرمایه‌گذاری آینده عربستان اعلام کرد: در سال‌های آینده سهام بیشتری از آرامکو در صورت مساعد بودن شرایط بازار، عرضه و منایع حاصل هم به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی منتقل و ذخایر این صندوق در داخل و خارج سرمایه‌گذاری خواهد شد.


وی افزود: علاوه بر درآمد فروش سهام آرامکو، پروژه هایی مثل پروژه گردشگری دریای سرخ و طرح پانصد میلیارد دلاری منطقه نئوم به افزایش سرمایه‌های این صندوق کمک می‌کنند.


بنابراین گزارش، بزرگترین شرکت نفت جهان در اواخر 2019 عرضه اولیه سهام را که بزرگترین عرضه اولیه سهام در دنیا بود به پایان رساند و 25.6 میلیارد دلار بدست آورد. فروش بیشتر سهام این شرکت درآمد آن را به 29.4 میلیارد دلار رساند. درآمد فروش سهام آرامکو به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان منتقل شد تا صرف تغییر اقتصاد عربستان و دور شدن آن از درآمدهای نفتی شود.


عرضه اولیه سهام آرامکو ستون طرح های متنوع سازی اقتصاد عربستان با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده است. طرح 400 میلیارد دلاری صندوق سرمایه گذاری عمومی برای افزایش ذخایر تا یک تریلیون دلار تا سال 2025 آن را تبدیل به یکی از بزرگترین صندوق‌های ثروت حکومتی در دنیا می‌کند.