13:43 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
«قلرست» و عملکردی متفاوت از بازار

1399/12/03 10:00

افزایش 61 درصدی سود زیر سایه نرخ‌ها؛

«قلرست» و عملکردی متفاوت از بازار

نماد برتر- در حالی که بسیاری از سهم‌ها اختلاف معناداری با سقف تاریخی خود دارند، «قلرست» عملکردی متفاوت از خود به نمایش گذاشته است.


به گزارش نماد برترشرکت قند لرستان در دوره 6 ماهه منتهی به دی سال جاری به ازای هر سهم 689 ریال سود ساخت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 61 درصدی را نشان می‌دهد.



عمده دلیل این رشد، افزایش 39 درصدی درآمدهای عملیاتی است که تماما ناشی از افزایش نرخ‌های فروش حاصل شده است. مقدار فروش اندکی کمتر از نیمه سال مالی قبل بوده اما؛ شاهد افزایش نرخ شکر چغندری از 43 میلیون ریال در کل سال مالی گذشته به 65 میلیون ریال در هر تن در دوره جاری، هستیم.



برنامه‌ریزی جهت خرید ماشین آلات به منظور افزایش ظرفیت مصرف چغندر تا ۳۰۰۰ تن در روز جزو برنامه‌های در دست اجرای «قلرست» است که البته تحقق آن منوط به تامین ارز مورد نیاز است.



این شرکت قندی در سایر بخش‌های درآمدی چندان موفق عمل نکرده و تنها 80 میلیارد ریال درآمد سرمایه گذاری‌ها ناشی از سود حاصل از اوراق مشارکت و سپرده‌های سرمایه گذاری بانکی کسب کرد.



در مجموع، عملکرد این قندی با سرمایه اسمی‌400 میلیارد ریالی، 777 میلیارد ریال سود خالص به دنبال داشته است.



در بازار سرمایه، «قلرست» نسبت به سایر شرکت‌ها عملکرد بهتری داشته است؛ چرا که هم اکنون اغلب سهم‌ها با سقف تاریخی خود فاصله بسیاری دارند اما؛ این سهم که سقف قیمتی 4000 تومان را لمس کرده بود، هم اکنون در محدوده 3500 تومان بین سهامداران معامله می‌شود و فاصله چندانی تا سقف تاریخی خود ندارد.



قلرست