13:37 | يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
انتقاد ۱۱ مدرس و استاد حسابداری از نحوه امتحان گزینش داوطلبان حسابدار رسمی

1399/12/12 07:45

در نامه سرگشاده به وزیر اقتصاد اعلام شد :

انتقاد ۱۱ مدرس و استاد حسابداری از نحوه امتحان گزینش داوطلبان حسابدار رسمی

نماد برتر- ۱۱ مدرس و استاد دوره های آموزشی حسابداران رسمی خواهان ورود وزیر اقتصاد و هیات تشخیص صلاحیت جامعه حسابداران رسمی به امتحان گزینش داوطلبان حسابدار رسمی شدند.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، 10 مدرس و استاد دوره های آموزشی حسابداران رسمی در نامه ایی سرگشاده به وزیر اقتصاد خواهان ورود وی و هیات تشخیص صلاحیت جامعه حسابداران رسمی به امتحان گزینش داوطلبان حسابدار رسمی شدند و اعلام کردند: به موجب مقررات جامعه حسابداران رسمی ایران، هر ساله یک بار امتحان گزینش داوطلبان حسابدار رسمی به صورت سراسری در تهران به عمل می آید.


پیشینه دیرینه آزمون های حرفه ای جهان نشان دهنده آن است که این نوع آزمون ها دارای چهارچوب و اصول طراحی خاصی بوده که به اطلاع داوطلبان رسانده می شود و در همان راستا، پرسش ها و مسایل طرح می شود. با توجه به جهانی بودن حرفه حسابدار رسمی، آزمون های مرتبط با آن نیز از این قاعده، مستثنی نیستند.


برخلاف آنچه در انجمن های حرفه ای کشورهای دیگر جهان متداول است، هیات تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی ایران که رکنی خارج از ارکان جامعه حسابداران است ، مسئولیت امتحانات حسابدار رسمی را بر عهده دارد. متاسفانه بر اساس دیدگاهی غیر صحیح که مدت ها است شکل گرفته، خود را متعهد به اعلام و اجرای دستورالعمل یا چارچوب خاصی برای آزمون و پرسش های آن ندانسته و هیچ دستورالعملی به طراحان سوال امتحانات برای


رعایت حداقل استانداردهای سوالات آزمون ابلاغ نکرده و در نتیجه این رفتار، پرسش های هر دوره امتحانی با یک نوع بدعت و شاکله خاص، طراحی شده و داوطلبان را شگفت زده می کند.


امضا کنندگان این بیانیه که از مدرسان باسابقه حرفه حسابداری و به ویژه دوره های آموزشی حسابداران رسمی هستند، نگران نوع طراحی، طراحان سوال و هیات تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی نیستند بلکه نگران نتایج آزمون ها و نتیجه فوری آن هستند که به تدریج باعث خروج و کناره گیری نیروهای کیفی از حرفه شده است. برخلاف آنکه در سال جاری به دلیل شیوع کرونا و محدودیت اجرای کلاس های حضوری و شرایط خاص کشور انتظار می رفت هیات تشخیص صلاحیت حسابداران، تاکیدات خاصی را پیرامون طرح سوالات در دستور کار قرار می داد اما انتشار پرسش های امتحانی که


هم چون سنوات قبل، فاقد پاسخ پرسش های تشریحی نیز بود، نگرانی داوطلبان و دلسوزان حرفه حسابرسی را دو چندان کرده تا جایی که در یکی از شبکه های اجتماعی شاهد نوشته ای هستیم که اظهار می دارد ظاهراً پرسش هایی که طراحان سوال از پاسخ آن عاجز بوده اند ارائه شده تا پاسخ درست آن مشخص شود !


نکته قابل توجه آن که برخی کشورها از این آزمون به عنوان سد و مانع برای رشد داوطلبان استفاده نکرده و شاهد برگزاری حتی تا چهار بار آزمون انتخاب حسابداران رسمی در امریکا و انگلستان هستیم ولی در ایران اصرار بر انجام یک بار آزمون در سال آن هم با پیش بینی تعداد قلیلی داوطلب به عنوان قبولی، جای تامل دارد.


آقایان مسئول گزینش حرفه ای؟! اشخاصی که بنا به هر دلیل و قانونی مسئولیت های خاصی را در جامعه عهده دار می شوند باید آگاه باشند که


مسئولیت باید با پاسخگویی منطقی و عقلانی و به دور از شعار همراه باشد. پس ما همگی مسئول پاسخگویی به انتظارات معقول اعضای فعلی جامعه حسابداران و اعضای آتی آن (داوطلبان امتحانات) هستیم.


نباید اجازه داده شود که اعصاب و روان داوطلب در جلسه آزمون به بازی گرفته شود، چه دلیل آن طرح سوالات ابهام انگیز و چند پاسخی و یا بدون پاسخ پاسخ بودن و گاه سوال اشتباه که در نتیجه تمرکز روی آن، امکان برگرداندن وقت تلف شده در سر جلسه امتحان به داوطلب هرگز میسر نمی شود و چه دلیل آن نامساعد بودن محیط فیزیکی آزمون، استفاده از مراقبان غیر حرفه ای که باعث استرس می شوند و عوامل دیگر که همگی اضطراب و روان پریشی در ساعات امتحان و بعد امتحان را به میراث می گذارد.


ممکن است گفته شود ساده ترین راه حل، پناه بردن به راه کار منحنی باشد اما همگان می دانند که این روش منسوخ ترین شیوه امتحانی است. امروزه شرایطی وجود دارد که غالب امتحانات حرف های همه جای دنیا با یک کلیک ساده در دسترس است.


از جامعه حسابداران رسمی که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نماد آن پاسخگویی و شفافیت به شمار می رود، نمی توان انتظار داشت که فرآیند آزمون های آن غیر شفاف و ابهام آمیز باشد. به عنوان افرادی که در این بیست سال اخیر بخشی از مسئولیت خطیر آموزش داوطلبان حرفه حسابرسی را بر عهده داشته ایم، انتظار داریم هیات تشخیص صلاحیت جامعه حسابداران رسمی و به ویژه شخص وزیر اقتصاد به این موضوع ورود کرده و در احقاق حقوق داوطلبان امتحانات حسابدار رسمی یاری کند تا علاوه بر رسیدگی به حقوق داوطلبان دوره های قبل، نسبت به ایجاد یک ساختار گزینش حرفه ای امتحانات در دوره های آتی اقدام عاجل و خاص به عمل آید. بدیهی است نه تنها نگارندگان این بیانیه که همه دلسوزان حرفه حسابداری و حسابرسی وظیفه خود می دانند هر گونه همکاری لازم را در این موضوع به عمل آورند.


محمد باقرآبادی - یداله تاری وردی - مهدی حقیقت - حمید خادم- غلامحسین دوانی - منصور شمس احمدی– محسن غلامرضایی - مهدی مرادزاده فرد- علی مصدر ، دانیال محجوب و ابراهیم نوروز.