03:35 | جمعه 7 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
«بترانس» و جهش 80 درصدی سود

1400/03/19 09:10

از عرضه اولیه تا تهاتر؛

«بترانس» و جهش 80 درصدی سود

نماد برتر - «بترانس» در سالی که گذشت توانست مقدار بیشتری در بازارهای صادراتی بفروشد و زمینه برای رشد 80 درصدی سودآوری و درآمدزایی را فراهم کند.


به گزارش نماد برتر، شرکت ایران ترانسفو موفق شد در سال 1399 بالغ بر 80 درصد بر رقم سود خالص خود نسبت به سال 1398 بیافزاید.



بر اساس این گزارش، به صورت تلفیقی مبلغ 10 هزار میلیارد ریال و در صورت‌های مالی اصلی مبلغ 6 هزار و 965 میلیارد ریال سود خالص ثبت شد که به ازای هر سهم 191 ریال می‌شود و هیات مدیره تصمیم دارد پیشنهاد تقسیم سود 10 درصدی را در مجمع بدهد.



بترانس



درآمدهای عملیاتی شرکت با رشد 129 درصدی به رقم 20 هزار میلیارد ریال رسیده که ضمن افزایش مقداری فروش، نرخ‌های فرش نیز رشد داشته است. به عبارتی، بخشی از رشد سودآوری ناشی از افزایش تولید و فروش بوده است.



«بترانس» از مدت‌ها پیش فرایند ورود به بازار سرمایه سه زیرمجموعه خود را کلید زد؛ با توجه به اینکه امیدنامه شرکت ترانسفورماتور توریع زنگان و ایران ترانسفو ری تکمیل و تسلیم شرکت فرابورس ایران شده و همچنین سایر اقدامات اولیه بطور کامل انجام پذیرفته است، دو شرکت مذکور منتظر اعلام زمان تشکیل جلسه هیئت پذیرش در فرابورس ایران هستند.



علاوه بر برنامه عرضه اولیه سه زیرمجموعه که نقدینگی مناسبی را برای شرکت به همراه خواهد داشت، برنامه افزایش سرمایه برخی از شرکت‌های تابعه از محل مازاد تجدید ارزیابی زمین و سود انباشته، تجهیز و نوسازی ماشین آلات و خطوط تولید و کاهش بهای تمام شده در قالب بهبود فرآیند تامین و افزایش منابع و افزایش خریدهای اعتباری، در دستور کار هیات مدیره قرار دارد.



لازم به ذکر است که «بترانس» پروژه تولید سیم تخت لاکی با سرمایه گزارش 2 هزار میلیارد ریالی را در دست اجرا دارد که ماشین آلات و تجهیزات آن خریداری شده است.



«بترانس» بالغ بر 8 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی دریافت کرده که در سال 1399 نزدیک به 2 هزار میلیارد ریال هزینه مالی پرداخت کرده است. در جهت کاهش هزینه مالی، تهاتر مطالبات از شرکت‌های دولتی با تسهیلات بانکی در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.



با همه این اوصاف، این شرکت پیش بینی کرده در سال 1400 فقط 3 هزار میلیارد ریال بیشتر از سال 1399 درآمد فروش شناسایی کند که به نظر می‌رسد تا حدی محتاطانه باشد.