06:11 | پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
عدالت مالیاتی، سرلوحه فعالیت وزیر پیشنهادی اقتصاد

1400/06/01 14:30

عدالت مالیاتی، سرلوحه فعالیت وزیر پیشنهادی اقتصاد

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی نباید در بحث مالیات فقط درآمد را مدنظر قرار دهد بلکه بهتر است عدالت مالیاتی را سرلوحه فعالیت خود قرار دهد و نباید به تناسب افزایش درآمدهای کشور میزان کسب مالیات افزایش پیدا کند.

به گزارش نماد برتر، محمد بیات منش، مدیر نظارت کارگزاری بانک دی گزینه پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی را به چند دلیل بهترین گزینه برای سکانداری این وزارتخانه دانست و گفت: سوابق اجرایی "دکتر خاندوزی" و حضور در مجلس باعث شده است تا وی از نزدیک آشنایی کافی با مسایل و مشکلات کشور، نقاط ضعف و تهدیدهای کشور در حوزه اقتصادی داشته باشد.


او  اظهار داشت: از طرف دیگر "دکتر خاندوزی" از اطلاعات کافی نسبت به نقاط قوت و فرصت های پیش روی ایران مانند هدایت بدنه اقتصادی کشور به سمت تولید، تکیه بر توانمندی های داخلی و استقلال کالاهای اساسی برخوردار است.


بیات منش معتقد است سواد و دانش تئوری او درباره اقتصاد ایران و آشنایی کافی با اقتصاد دنیا یکی از ویژگی های مهم وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی است که می تواند در کنترل وضعیت اقتصادی کشور موثر باشد.


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه "سید احسان خاندوزی" از نزدیک مشکلات ایران را لمس کرده است؛ به همین دلیل گزینه ای مناسب برای وزارت اقتصاد خواهد بود، گفت: تشخیص مسایل و مشکلات حاکم در کشور به عنوان نخستین گام برای رفع مشکلات فعلی محسوب می شود و در نهایت می توان نقاط ضعف و تهدیدات را به منظور مدیریت درست کشور اولویت بندی کرد.


او با اشاره به اینکه با توجه به سطح دانش و علم خاندوزی می توان وی را به عنوان بهترین گزینه برای وزارت اقتصاد معرفی کرد، اظهار داشت: نکته مهم این است که وزیر پیشنهادی اقتصاد باید دست برخی از مدیران سودجو که به دنبال برقراری ارتباط با برخی از نمایندگان هستند را از مدیریت برخی نهادها کوتاه کند.


بیات منش وجود برنامه های استراتژیک برای برخی از فعالیت ها را مهمترین موضوع قابل توجه در دولت جدید عنوان کرد و گفت: خاندوزی می تواند کارنامه موفقی در وزارت اقتصاد از خود به یادگار بگذارد و چرخ اقتصاد کشور را به خوبی با همکاری افراد انتخاب شده در وزارتخانه بچرخاند.


 مدیر نظارت کارگزاری بانک دی به تاکید خاندوزی بر بحث مالیاتی اشاره کرد و افزود: تاکنون مالیات های زیادی به صورت غیرمستقیم و ناعادلانه از مردم دریافت شده است.


او ادامه داد: وزیر پیشنهادی اقتصاد نباید در بحث مالیات فقط درآمد را مدنظر قرار دهد بلکه بهتر است عدالت مالیاتی را سرلوحه فعالیت خود قرار دهد و نباید به تناسب افزایش درآمدهای کشور میزان کسب مالیات افزایش پیدا کند.


بیات منش با بیان اینکه کشور از قابلیت تولید به خصوص در کالاهای اساسی برخوردار است و حتی در شرایط تحریمی با رقمی حدود ٦٢٥ هزار میلیارد دلار صادرات غیرنفتی همراه بودیم، افزود:


رفاه اجتماعی مردم و اینکه مصرف کننده ایرانی در اولویت باشد باید در اولویت فعالیت وزیر پیشنهادی اقتصاد قرار بگیرد.