20:30 | شنبه 8 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
شدیدترین کاهش هفتگی نفت

1400/12/21 09:45

شدیدترین کاهش هفتگی نفت

نماد برتر- اگر چه قیمت نفت در روز جمعه بالاتر رفت، اما شدیدترین کاهش هفتگی خود از نوامبر را به ثبت رساند. از سوی دیگر در طلای زرد، قیمت طلا در روز جمعه کاهش یافت و در پایان یک هفته پر نوسان را به تثبیت رساند؛ تحلیلگران هشدار دادند که تشدید تنش در اوکراین می تواند تقاضای امن بیشتری را تحریک کند.


به گزارش نماد برتر- قیمت نفت از زمان تهاجم، که مسکو آن را "عملیات نظامی ویژه" می‌نامد، افزایش یافته است. در این هفته، معیارهای آتی به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ رسیدند، سپس به شدت عقب نشینی کردند، زیرا برخی از کشورهای تولیدکننده سیگنال‌هایی را دادند که ممکن است عرضه را افزایش دهند.



بهای معاملات آتی نفت برنت در روز جمعه پس از رسیدن به کمترین میزان خود با ۳ دلار و ۳۴ سنت یا ۳.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۱۲ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI)با ۳ دلار و ۳۱ سنت یا ۳.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۰۹ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید.



برنت که هفته گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت، پس از رسیدن به ۱۳۹ دلار و ۱۳ سنت در روز دوشنبه، ۴.۸ درصد کاهش یافت. قیمت نفت خام آمریکا پس از رسیدن به بالاترین رقم ۱۳۰ دلار و ۵۰ سنت در روز دوشنبه، افت هفتگی ۵.۷ درصدی را ثبت کرد. هر دو قرارداد آخرین بار در سال ۲۰۰۸ به این اوج قیمت رسیدند.



کاهش قیمت طلا در پیشرط‌بندی‌های افزایش نرخ



قیمت طلا در روز جمعه کاهش یافت و در پایان یک هفته پر نوسان تثبیت شد؛ زیرا سرمایه گذاران افزایش نرخ بهره احتمالی از سوی فدرال رزرو آمریکا را افزایش دادند، اما تحلیلگران هشدار دادند که تشدید تنش در اوکراین می تواند تقاضای امن بیشتری را تحریک کند.



قیمت هر اونس طلا در آخرین روز معاملاتی هفته با ۰.۳ درصد کاهش به یک هزار و ۹۹۱ دلار و ۲۰سنت رسید.



به گفته برایان لان، مدیر عامل GoldSilver Central، طلا اکنون در حال تثبیت است و احتمال افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو ایالات متحده باعث افزایش فشار می شود، در حالی که سرمایه گذاران منتظر تحولات اضافی پیرامون اوکراین هستند.



داده‌ها در روز پنجشنبه نشان دادند که تورم ایالات متحده در ماه فوریه افزایش یافته و این موضوع سبب محدود شدن انتظارات برای افزایش نرخ بهره در هفته آینده شده است که به نوبه خود به افزایش هزینه فرصت نگهداری شمش‌های غیر بازده تبدیل خواهد شد.



با شروع بحران اوکراین، سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امن هجوم بردند و قیمت طلا را در روز سه‌شنبه افزایش داد و به رکوردی نزدیک کرد که در آگوست ۲۰۲۰ به ثبت رسید، اما از آن زمان روند صعودی کاهش یافته است.



به گفته یک تحلیلگر، هیوسون، در طلا، پالادیوم و در بازارهای مختلف، سرمایه گذاران با توجه به ریسک اصلی، در تلاش هستند تا هر چیزی را منصفانه قیمت گذاری کنند.